Mektuplar / Dostoyevski



...sonra içimizden üçünü ölüm cezasını yerine getirmek için kazıklardan yapılmış çitin önüne götürdüler. Ben sırada altıncıydım. Üçer kişilik topluluklar halinde çağırıyorlardı bizi. Ben ikinci toplulukta olduğum için bir dakikadan  fazla ömrüm kalmamıştı. O zaman seni düşündüm kardeşim benim... 


...Dört yıldan beridir çekiyorum bu dayanılmaz ölüm işkencesini. Bazı anlarda, iyi yada kötü olsun her insandan nefret ediyorum. Sanki herbiri benim vaktimi çaldıkları halde ceza görmeyen hırsızlardı... 


... evvela para meselesi. Eğer beraber oturacak olursak, onun parasıyla yaşamak istemediğimden, kira yemek ve uşak masraflarım çok daha fazla olacak... 


...öte yandan Turgenyev, iki bin ırgatı olan bir toprak ağası olduğu halde forma başına 400 ruble alsın.  Çünkü ben fakirim vepara kazanmak için çabuk ve acele yazmak zorundayım ki bu da yaptığım her işi berbat etmeme neden oluyor...


...(kumarda kazandığı günlerde) Çünkü ben bu sırrı gerçekten biliyorum. İnanılmayacak kadar basit ve budalaca bir şey bu sır: Şöyleki, kişinin devamlı olarak kontrol etmesi ve oyun süresince asla heyecanlanmaması gerekiyor. Hepsi bu. İnsanın bu şartlar altında kaybetmesine imkan yok. (vs vs) Şimdi gelelim asıl meseleye 5.000 frank kazandım (vs vs) başlangıçta 10.400 frank kazanmıştım ...


...başlangıçta şeytan benim tarafımı tutarak bütün oyunlarını oynadı ve üç gün içinde kolaylıkla 4000 frank kazandım. Şimdi ise herşeyi nasıl berbat ettiğimi anlatayım. (vs vs) Aklın alamayacağı kadar heyecanlanmıştım ve devamlı olarak kaybediyordum. Elbiselerimi rehine vermeye başladı. Anna Grigorovna, sahip olduğu  son şeyi rehin etti - o melek! Nasıl teselli etti beni...


...Diğer yazdıklarının arasında, Tolstoy'un bizim diğer büyük yazarlarımızın herhangi biriyle eşit olduğunu iddia ediyorsun ki, ben senin mektubunun bu kısmındaki fikirlerini kabul edip buna katılamayacağım. Böyle bir şeyin iddia edilmemesi gerekir...


...Devamlı ve ağır çalışmaktan oldukça aptallaştım. Kafamın parça parça olduğunu hissediyorum. Senin mektubunu dindar bir kişinin  cennete gitmesini beklemesi gibi bekliyorum...